Att bygga vidare på en fast grund

 

IKEA grundades 1943 och man började sälja egendesignade möbler 1955. Företaget växte och IKEA-varuhus finns nu i 43 länder och deras katalog är världen största tryckta produkt av kommersiell art. 7% av företagets försäljning sker i Storbritannien.

För trettio år sedan öppnade den första IKEA-butiken i England. Konceptet vann tilltro och nu finns över 20 butiker som erbjuder bokhyllan Billy och skrivbordet Micke. De betraktas som möbler med överkomliga priser, men något opersonliga. Dessutom kan de, med sin moderna prägel, skära sig mot den naturliga patinan i ett hus av äldre modell. Alltså har taktiker för anpassning och ändring av IKEA-möbler uppkommit.

Det har startats företag inom möbelbranschen som har specialiserat sig på att sälja bordskivor, bordsben, sofföverdrag, eller köksdetaljer.

Företaget Naked Doors, IKEA hacks bygger bokstavligt vidare på IKEA-köken genom att erbjuda anpassade köksluckor till grundstommen från IKEA. Detta ger en individuell lösning med egenhändigt valda färger och former och med en budgetvariant i botten. Företaget ser sig inte som en konkurrent till IKEA, utan som ett komplement till en vida spridd produkt.

De företag som anpassar sina produkter till de existerande stommarna kan vara direkta partners med företaget, eller fristående aktörer med tillgång till en aktuell IKEA-katalog.